konyves.png

Búja élvezetekre csábítlak titeket. Legyetek résen, mert a következő sorozattal passzív befogadói állásaitokat olyan lendülettel támadom meg, hogy magatokat hirtelen abban a 13 százalékban találjátok (mondjuk szerintem ti épp ebbe az illusztris társaságba tartoztok), akik fura vonzódást éreznek a könyveknek keresztelt teleírt papír kötegek iránt...

a1hugouqwhl.jpg

Ceulóztól és ragasztótól átitatott utunak Valdimir Nabukov Luzsin-védelem című regényével (meglehett túlzás regénynek nevezni az alig 234 oldalas, az első kiadásában folyóiratban lehozott történetet) kezdjük.

Miért épp Vladimir Nabukov?

fig_1_vladimir_nabokov_expatamericans_net_small.jpg

25 éves korom környékén Szolnokon éltem és dolgoztam egy évet. Fura időszakom volt, amolyan önkéntes remeteség. Az első pár hónapban még laptopom sem volt, emlékszem a rádióban hallgattam a színházi közvetítéseket. Még is a legszebb korszakaim között tartom számon (persze tisztes távolságból, utólag) azt az évet. Valamiért érdeklődőbb voltam a világra. Akkoriban olvastam F. Scott Fitzgeraldtól A nagy Gatsbyt és Vladimir Nabukovtól a Király, dáma, bubit. Mind a két írást nagyon közelinek éreztem magamhoz, én voltam az a fiatal férfi, aki a vendégszobában, a szerény bérleményében bőszen szőtte csillogásról, nőkről és egyebekről terveit (vagy nevezzük lázálmoknak, nem tudom, hogy melyik a találóbb). Szeretném úgy beállítani nektek a dolgot, hogy már akkor a polcomon volt a Luzsin-védelem...ööö, de nem így volt. A könyvet egy barátom tanácsára szereztem be, emlékszem végig metróztam a 3-as vonalát, hogy egy olyan férfi adhassaát nekem, aki találó módon egy embernek nevezi magát azon a közösségi felületen, ahol megtaláltam az eladósorban lévő könyvet. Megmarad bennem az emlékfoszlány a férfinek a könyv iránt érzett szeretetéről, amikor elbúcsuzott attól. Szerettem volna leülni vele akár egy kávé mellé, hogy csak meséljen arról mit érzett, amidőn az ő szemei is bőszen falták az ismeretlen sorokat. Hát nem került rá sor...

Regény sakktáblára álmodva...
7a26c15d1f10025dbe5e7ee4f52cf9d8.jpg

A jó pár év telt el a könyv megvétele és a mai nap között, amikor is elolvastam az első 3 fejezetet. Mentségemre szolgáljon, hogy volt körülbelül egy éve egy erőtlen próbálkozásom, amikor az első oldal pár mondata után megálltam, mert a történet olyan intenzítással zúdult rám, hogy az az ingerekre különösen fogékony gyermek szemgolyók mögé bújtatott, és megrémülve tettem félre a könyvet. Vladimir Nabukov és a sakk kapcsolatáról annyi előismerettel rendelkeztem már akkor is, hogy a szerző valamilyen módon kapcsolódik a sakkjátékhoz (a bejegyzés megírására készülödés közben olvastam utána, hogy a középszerű sakkfeladvány író volt). Számomra kész szenvedés a regények elolvasásakor az előszó, de vagyok annyira kényszeres, hogy sose tudtam csak átlapozni ezt a pár oldalt. A Luzsin-védelem esetében jól tettem, hogy elolvastam. Az író fölényesen ad útmutatást azoknak, akik nem értenék meg regényét (az olvasó egy percre ilyenkor feszélyezve érezheti magát, hogy vajon róla van-e szó), ebben beszél arról, hogy a feladványoknak van egy sajátos fajtája, ahol nem a mattoltatás a cél, hanem épp egy adott állás visszafejtése az első elkövetett hibáig (persze a pszichoanalízis hívei most dörzsölik a kezeiket)...

Saját előszóm... 

unnamed_1.jpg

Számomra ez a blogba írok könyvről dolog nagy kihívás (bár már a sorozatoknál is felmerül a kérdés, hogy melyik epizódokból tudok egy mesterséges egységet képezni, a regényeknél ez a probléma hatványozottan jelenik meg), emiatt is hálás vagyok az író hencegésének, amikor arról áradozott, hogy milyen eredetiséggel fog a negyedik fejezetvégén hogy fog 16 évet ugrani a történésben. Úgy döntöttem, hogy ezt a fordulatot meghagyom a következő bejegyzésemnek, emiatt kitúztam az első három fejezetet (magától értetődő, hogy az író kedvéért nem fogok a fejezeti tagolástól eltérni). A történetben előre fele haladva  magamban még egy pontot kijelöltem, hogy megállok amikor afőszereplő végre sakkfigurát vesz a kezébe, de az a fránya sakktábla nem akart előkerülni, akkor úgy éreztem, hogy érdemes addig eljutni (végül ez és az eredeti célom egybe esett).

Gyermekkor...

the-defence-1.jpg

A vezér cselről írt kritikámban érintőlegesen foglalkoztam már azzal, hogy a kor, amiben élünk nem kedvez a sakk géniuszok feltűnésének. Az össztársadalom szintjén továbbra is tartom ezt az állításomat, rögtön kínálkozik az, hogy a sakkversenyek nézőtere sosem fog átalakulni egy NBA rájátsszás hullámzó közönségévé (néha elképzelem, hogy a Szovjetunióban milyen vallásos élmény lehetett egy országos sakkbajnokság), de ugyanennyire bűnösnek tartom azt, hogy a mai világban háttérbe szorult az az elmélyültség, ami képes napi 8 órákra a sakktábla mögé ültetni valakit. Az egyénnél már más a történet fekvése (hogy képzavarral éljek), mert időről, időre felüti magát olyan elmezavar, amit a szaklapok sakkcsillagnak (hmmm...vagy sarkcsillag?!) neveznek. A jó sakkozót predesztrinálja valamiféle ideggyengeség, amiben szenved, ahogy mérhetetlenül vonzódik a csempén kirajzolódó mintázatok iránt (ő az, aki később rájön, hogy ezek valójában sakklépések, és megint később már egész partikat fog magában lejátszani), de irtózik a logikai bukfencektől a történetekben, a fizikai érintkezés viszolygással tölti el (a másokhoz való kapcsolódása nagy részt szellemi, számára más megértése annak játszmáinak kielemzése), az érzelmeket a teljes ellenőrzés elvesztésének fenyegetettéseként éli meg. Az első három fejezett emiatt volt meghatározó, megérteni azt, hogy a gyermek könyveket író apa számára mekkora szomorúságot jelent, hogy épp a saját fiához nem találja meg az utat, átérezni azt, hogy a családi jóléte mennyire tűnékeny. Olvasás közben elméláztam azon, hogy vajon a regény hőse egyszer érezni fog-e megbánást, amiatt ahogy az apjához viszonyult. Várni azt, hogy a nagyvárosba költöző család féltve örzött gyermekében mikor következik be az a végzetes törés, amely végleg eltereli őt a normális élettől, és megteremti azt a társadalmon kivüliséget, amely a sakk nagymestereket szüli (mert ne legyen illúziónk, a Szovjetunió által támogatott játékosok ugyanúgy a társadalmon kívüli szereplők voltak, csak anyagi megélhetésük volt biztosított)...

Folytatás következik, addig is edzzük magunkat arra,hogy megnyílik az időkapu és a történetben 16 évet ugrunk előre...

Címkék: könyves blog Luzsin védelem

A bejegyzés trackback címe:

https://borostaszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr3016262138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása