Téboly (Unhinged 2020)

 2020.11.04. 23:10

200x200.png

Russell Crowe nagyon meghízva és megbolondulva tér vissza a mozi vászonra, de ha lehet ilyent modani jól áll neki a dolog...

Autoshow...

unhinged_crowedrives.jpg

Még a fiatal Stephen Spielberg forgatott egy filmet Párbaj címen (lásd Kovács András Bálint írását a Filmvilágan), melyben egy kamionos üldözi az országúton végig a szürke amerikai középosztálybeli célpontját. Abban a filmben minden benne volt a kor középosztálybeli férfijának szexuális és egzisztenciális szorongásáról, ami a lóerőben manifesztálódott. Itt vagyunk majd 50 évvel később és azt látjuk, hogy az autó még mindig jó szimboluma a társadalmi és szexuális problémákra. Benne van a lumpenizálódó középosztály túlvállalása (amit a férfi társadalmi helyzeténél magasabb kategórijáú autó, amely a férfi utolsó menedékét testesít meg) és a bántalmazó férfinak kitett család (ami az ide-oda csapódó apró piros kocsi kiszolgáltatottságában ölt testet).

Ütközéspont...

unhinged-movie-review-2020.jpgMaga a nézeteltérés is egy banális dologból adódik, még pedig hogy a (egy adag frusztráltságtól telten) főszereplőnő túl sokáig dudál az előtte álló férfira. A történet megint jól nyúl egy régi filmből ismert megoldáshoz. A Roger Michelle-féle Ütközéspontban (lásd Pápai Zsolt írását a filmről), zsufolódott bele mindkét szereplő egész napos zaklatottsága egy közlekedési kihágásba. Ami változott, és a közelmúlt amerikai történései miatt a film főcíme alatt futó képsorok nem ismeretlenek számunkra, hogy odaát eljutottak a társadalmi feszültségek egy olyan pontra, amelyek könnyen ámokfutásba csaphatnak át (és a legrosszabb, hogy a rendőrök valóban nem lesznek ott abban a percben, hogy segítsenek). Persze a történetnek démonizálni kell valakit, és a fehér középosztályból kiszoruló fehér férfihez nyúl, amellyel vitázhatunk, de még az ő karakterének a legnyilvánvalóbbak a mozgatói (és a zsigeri félelmet is felerősíti, hogy a férfi, nő és gyermek szereplők együttesen egy bántalmazó család metafórája).

My highway...

unhinged6.png

A történetet, ami igazán félelmetessé teszi, hogy a férfi olyan sorra végre hajtott tetteivel szemben késik a bűntetés. Engem a Coen testvérek Nem vénnek való vidékjében gyilkoló antagonistájára emlékeztett (lásd a filmről Nevelős Zoltán írását). Egyedüli különbség az, hogy ott a bűnhődést nyilvánvaló módon a kies tájak, a későn megtalált holttestet késleltették, de itt a férfi nagy magabiztossággal mozog a rendszerben (mind amellett, hogy ott van benne a merénylőre ismertetőjegye, hogy saját sorsával már nem foglalkozik), sokatmondó ügyeséggel kerüli el a rendőröket és tartja sokáig ellenőrzése alatt a helyzetet...

Szerintem egy jól sikerült összeollózásnak lehettünk a szemtanui, ami tud másfél óra izgalmat nyújtani számunkra...

HGD - 5/4 

Kövess be minket fbn is, hogy időben értesülj a legfrissebb posztokról.

Címkék: kritika thriller 5/4

A bejegyzés trackback címe:

https://borostaszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr7416273782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása