A Skins valamikor nagyon régen még dramedy-nek indult. A legeslegelső évad a legeslegelső gárdával (mert, hogy - a brit szériáknál ez nem olyan ritka - dupla-szezononként cserélgették a csapatot) a markánsabb sztorik mellett még tele volt humorral, olyan mókás heppeningekkel, mint az oroszországi kiruccanás vagy Angie és Chris elb*szott tanár-diák románca. De a dolgok lassan megkomolyodtak, és amikor az első évad végén Sid elkezdte énekelni azt, hogy „Um, baby, baby, it’s a wild world…”, már mindenki tudta, hogy ebben a sorozatban nem lesz határa a durvulásnak, semmilyen formában és semmilyen értelemben. (Szándékosan nem magyarázok meg semmit az itt szereplő nevek viselőit illetőleg – a Skins szerintem a sorozatos alapműveltség része, és, ha nem vágod a témát, most azonnal ülj neki, mert ennél jobb dolgod kevés akadhat – főleg így hétvégén!)*

Voltak, akik pusztán annyit vettek ebből észre, hogy karaktereink részenként annyi drogot és alkoholt toltak be, hogy attól még a hedonista filosznak, Timothy Leary-nek is leesett volna az álla – voltak, akik azért messzebb láttak, és képesek voltak mélyen átérezni azt a drámát is, ami a következő szezonokat alapvetően uralta.

Én közéjük tartoztam.

Skins_poster_01.jpg

Mi azonosulni tudtunk a karakterekkel, tán akadt, aki szerelmes is volt valamelyikbe (én Cassie-be, ugyebár – ok, akkoriban én is még majdnem tini voltam!), volt, aki csak a szériába habarodott bele, de annyi bizonyos, hogy nagyon-nagyon sokan érzünk nagyon erős kötődést Tony, Michelle, Cassie, Sid, Chris, Jal, Maxxie, Anvar és Effy iránt (és ezt a névsort én kb. ugyanannyira tudom, mint mások az Aranycsapatot!).

Az első két évad Skins-e minden idők legforradalmibb tinisorozatává avanzsált – őszinte volt és szókimondó, hihetetlenül fiatalos és – tökéletes. Ráadásul mindvégig elképesztően cool zenei betétekkel, klipnek beillő pörgős buli-szekvenciákkal, hihetetlenül markáns elcseszettség-faktorral, jóféle párbeszédekkel, és olyan főcímekkel támadt, hogy az csak na! Újdonságot jelentett abban is, hogy minden epizód egy-egy karaktert állított a középpontba és az aktuális arc sztoriján keresztül építgette kicsit mindig a többiekét is. Ebben a dramaturgiában is mesteri volt az angol e4 csatorna történetének legfontosabb projectje.

S ezekből az erényekből nagyon sokat megőrzött a teljesen új brancsot felvonultató harmadik-negyedik szezon idején is. Ott is kaptunk bivalyerős karaktereket, részeket és sztorikat – igaz, ott már nem klappolt annyira pazarul minden. Sokan ezt csalódásként élték meg – én azonban nagyon megkedveltem ezt a gárdát is. Nem úgy az ötödik-hatodik szezonét, amelyet egyáltalán nem sikerült közelebb hozni hozzám, sőt, miattuk kaszáltam a szériát.

Mostanáig.

Skins_poster_02.jpg

A csatornánál ugyanis úgy döntöttek, idén méltó befejezést kreálnak a sztorinak – az első négy szezon három kiemelt karakterének középpontba állításával. S így nem csak azért volt muszáj nekikészülnöm a hetedik évadnak, mert hármójuk egyike nagy kedvencem, Cassie volt, hanem azért is, mert nagyon reménykedtem benne, hogy a tiniből huszonévessé lett főszereplők hozzám (aki időközben szintén huszonéves lett!) is közelebb állnak majd.

Az örömöm persze nőttön nőtt, mikor kiderült, hogy rajtuk kívül felbukkannak más régi arcok is – ami még inkább visszacsempészhet valamit a klasszikus hangulatból. Persze bennem is voltak félelmek, én is aggódtam, hogy rendesen elcseszhetik az anyagot (benne is volt a pakliban!) – de óriási szerencsémre ez nem történt meg. A hetedik szezon ugyanis stílusában korántsem hasonlít a korábbiakra (nem készült hozzá pörgős főcím, mint az előző évadokhoz), mégis olyan, mint egy az első szezonok előtt tisztelgő self-homage. De nem az irritáló önnyaller, hanem a színtiszta epic fajtából. 

Hogy ez alatt mit értek – a továbbiakban, az első epizódból vett 10+3 kép, és persze jónéhány spoiler segítségül hívásával, elmesélem.

_____

* Azért a ti kedvetetekért még elmondanám, hogy ez az a sorozat, amelyhez a Radiohead (Nude) és Ellie Goulding (You, my everything) is külön számot írt!  Ha ez így látatlanban nem bizonyíték arra, hogy nem átlagos a produkció, nem tudom, hogy mi lenne az!

Skins_01.jpg

London. Minden út Londonba vezet. Cáfoljatok meg, de ha jól tudom, a hetedik évad minden epizódja itt fog játszódni – hiszen Cassie és Cook is ebben az istentelenül nagy metropoliszban (a negyedik legnagyobb magyar város a maga 80 ezer kitelepült hazai fiataljával) próbál szerencsét, miután otthagyják Bristolt (ugyebár az előző hat szezon cselekménye ott bonyolódott). Éppúgy, ahogy Effy is tette. A Kaya Scodelario alakította Effy, aki egyébként a Skins örök túlélője – az első két évadban mellékszereplőből főkarakterré lépett elő, a harmadik-negyedik új csapatában már egyértelműen fő-fő helyet kapott – s bár az ötödik-hatodik szezonból kimaradt, illett, hogy, ha már a reunion alkalmával újraegyesítik a régi brancs nagy részét, ő legyen az egyik kiemelt visszatérőnk. A készítők pedig meg is adták a módját: már a belépője is roppant hatásosra sikeredett – a londoni Millenium Bridge-en tolongó tömegből látjuk ugyanis kibontakozni a magányos alakját… - már szinte költői!

Skins_02.jpg

Requiem for a dream. A Skins záró évadában, úgy tűnik, kicsit ráerősítettek a filmszerűségre. Ennek az az egyik jele, hogy a megszokott zúzós-fiatalos főcímek helyett egy hihetetlenül egyszerű, puritán opening-et kaptunk, ahol a reggeli Londonról készült kis- és nagytotálok és a business lady-nek öltözött Effy játszották a főszerepet. Igen, Effy-ből tényleg business lady lett. Abból az Effy-ből, akit utoljára azért, minden rehabos és egyéb problémája ellenére, elég zúzós életet élve láthattunk a negyedik szezon vége felé. Most az első partijelenetre úgy húsz percet kell várni – ivászatot vagy drogfogyasztást, esetleg valami fílinges szexjelenetet pedig nem is szúrhatunk ki ebben a részben. Láttunk viszont rengeteg hihetetlenül szép, hideg és steril alapszínekkel dolgozó képet – amelyek olyan hatást keltenek, mintha kedvenc sorozatunk átment volna egy skandináv félművészfilm világába. Tovább erősíti a filmszerűséget, hogy a főcím után mindjárt megjelenik egy „Spring” felirat. Spring, summer, autumn, winter… - honnan ismerős ez az évszakos dolog? Hát persze, a Requiem for a Dream játszott el talán tán először ezzel a dologgal – ahogy a karaktereink egyre mélyebbre süllyedtek, úgy jöttek az egyre keményebb és hidegebb évszakok is. Jelen állás szerint úgy föst, az új Skins-évadnak egészen hasonló céljai lesznek ezzel…

Skins_03.jpg

Melancholia. Minden nőnek más hangulat áll igazán jól – ezt már Krúdy Gyula is felismerte. Ha a hedonista írófejedelem ma is élne, megerősítene abban, hogy Kaya Scodelario-hoz a melankólia illik a legjobban. Persze Effy-nél a melankólia sem afféle elmerengő bájos busongás – inkább egy kib*szott nagy passzív-agresszív tűszúrás a képmutató társadalom seggébe. Itt éppen a főnökét, Victoriát várja (akit Lara Pulver alakít – legutoljára a BBC-s Sherlock-ban láthattuk, mint Irene Adler-t, vagyis az egyetlen nőt, aki hatást képes gyakorolni a címszereplőre) és aki kb. magasról tesz rá, hogy a gyakornoka (ő volna az amúgy már húsz éves lány) kinn vár rá egy fontos anyaggal a kezében. (Egyébként Effy a londoni tőzsdén melózik.)

Skins_04.jpg

Naomi Campbell. Alias Lily Loveless. Aki nézte a Skins-t az még emlékszik a sorozat híres leszbikus párjának, Naomily-nek az egyik felére (s akkor nyilván a másikra is, akit ugyebár Emily-nek hívtak). Anno ugye szőke haja volt – most feketén meg sem ismertem. A csaj ugyanolyan deffenzív, mint régen volt – de amúgy is így szerettük. Amúgy ő jelenleg Effy londoni lakótársa és stand-up-osként készül befutni. Vagy inkább csak szeretne. A poénjai egyelőre nem a legerősebbek…

Skins_05.jpg

Akár egy politikai thrillerben… Utoljára tán a Sakál napjában vagy az AMC-n futó, egy évadot megért Rubicon c. sorozatban láttam ennyi statisztikát meg elemzést falra kirakva, mint Effy flat-jében. Ebből is látszik, hogy nem veszi félválról a mostani melóját. A Skins mintha ezzel is propagálni szeretné hogy, igen, megvan az a lázadós, piálós, iskolaorvosi rendelőben szexelős, meg agyat szétkokainozós korszak a „mai ifjúság” életében, de ha ez véget ér, ők is képesek komolyan venni a melójukat és az életüket. Számos pozitív tapasztalatom erősíti ezt a vélekedést. (És persze osztom annak a lelkesedését, aki e képen felfigyel Kaya egy bizonyos testrészének esztétikumára…)

Skins_06.jpg

Ki korán kel, aranyat lel. Haha! Kicsit inkább a drámára erősít rá, persze, de azért a Skinsnek most is megvan a maga humora. Rejtettebb, szarkasztikusabb, fanyarabb – de pont ezért még erősebb. Ez is egy mókás jelenet volt – főleg, mert előző éjszaka Effy bulizta szét az agyát és Effy beszélgetett át órákat Naomi-val (aki éppen összeveszett Emily-vel) – mégis jobban bírja a melót, mint a kolléganője. Lol! 

Skins_07.jpg

Az üzlet az üzlet. Az ifjú Craig Roberts alakítja a félszeg, de eléggé okos tőzsdeelemzőt, Dominic-ot, aki itt éppen Effy-t tanítgatja zsírkrétával az üzleti élet aranyszabályaira. Ő megköszöni a segítséget – de lesmárolni persze már nem hagyja magát! Nők…

Skins_08.jpg

Summer. Spring után Summer – Effy csillaga felemelkedőben. Egy Dominic-től kapott szerencsés tipp, és a Kayvan Novak alakította új főnöke figyelmének felkeltése révén sikerre visz egy befektetést, ami elég sokat tejel. De olyan ez, mint a rulett – amit megnyertél, gyorsan el is vesztheted…

Skins_09.jpg

Tőzsdecápák. Az új epizód egyik szívderítő erénye, hogy cseppet sem mutatja be sematikusan az brókervilágot. Mi több, elég hitelesnek tűnik az események láncolata egy olyasfajta laikus számára, mint én – vagyis, aki nem járatja rendszeresen a Tőzsdebuzi magazint. Nyilván egy hozzáértő találna hibákat a részletekben – de ez mindig így szokott lenni.

Skins_10.jpg

Az észszerűség keretein belül… Jake Abbasi, a főnöke, éppen azt magyarázza Effy-nek, hogy egy eléggé zsíros megállapodás megkötésének érdekében el kéne szórakoztatnia pár befektetőt. Effy válasza: lehet róla szó, de csak az ésszerűség keretei között…

Skins_11.jpg

Egy éjszaka Bohémiában. ... A sorozat meglepő szemérmességgel (nem erről volt híres a Skins, hé!) nyitva hagyja, melyek az „ésszerűség határai”, pedig eléggé egyértelműnek tűnik, hogy mit is jelent az „elszórakoztatás”. Effy, úgy látszik, gyorsan elfogadta a játékszabályokat…

Skins_12.jpg

Are you happy now? A rész végén durva és erőteljes bummal csapnak az arcunkba a készítők – Naomi rákja is előrevetíti azt a durva zuhanást, amit valószínűleg az Autumn és a Winter fog hozni a következő részben (már ha ugyanolyan lesz a dramaturgia, mint régen)…

Skins_13.jpg

Egg or dick? Londonban az ún. Egg Building ad otthont az értéktőzsdének, ahol ugyebár Effy is melózik. A felhőkarcoló tényleg tojás-alakú, de a Skins kamerájának mégis sikerült egy olyan szögből (felülről) elkapnia, ahol egyértelműen úgy néz ki, mint egy f*sz. Sokatmondó képi metafora…

 

Összességében:

A Skins új évada markáns irányváltással jelentkezik – így valóban idomul a szabad és laza tizenéves korszak utáni meló-orientáltabb húszasokhoz.  Bizonyára kapunk még durvulást, markáns drámát és érzelmi hullámvasutat ezerrel – de az első rész ezeket még szerényebben adagolta. 

Ami Skins-es volt benne, az inkább a hangulat volt, az, hogy nagy vonalakban hűek maradtak a főkarakter (Effy) jellemvonásaihoz, és, hogy valóban méltó anyagot hoztak össze a korábbi évadok magas színvonalához. Fogalmam sincs, mit tartogat még nekünk a záró szezon további öt epizódja, de úgy érzem, élményben, minőségben és spirituszban nem lesz hiány.

- Szöllő -

Címkék: sorozat Skins

A bejegyzés trackback címe:

https://borostaszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr625416724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása