Idén késő nyáron érkezett meg HBO GO-ra egy mini antológia-sorozat: a finn Eristyksissa, vagyis Otthon. Tegnap teljesen véletlenül akadtam bele az anyagba, és, mivel megtetszett az alapötlet, gondoltam, egy este alatt le is pörgethetem a hét különböző rendező által jegyzet hét rövidfilmet, amelyből ez az összesen kb. másfél órás "játékidőt" felölelő széria összeáll.

kepernyokep_errol_2020-10-23_08-56-39.png

A motiváció, mondhatni, tálcán kínálta magát, hiszen a hét alkotást összefűző téma egészen aktuális: a koronavírus-helyzet, és a nyomában előálló általános karantén-állapot, illetve mindaz, amit a karantén okoz az egyes és kettes ember, a családok és barátságok, kapcsolatok és viszonyulások tekintetében. Mivel a saját karanténom (és nem mellesleg: betegségem) tizennyolcadik napját töltöm, ezért úgy érzem, lehet számomra mondanivalója ennek a cuccnak. Egyébként is lételemem reflektálni a saját életemre, ezért sem volt kérdés, hogy mi lesz az esti program.

Lássuk, volt-e értelme ennek a kísérletnek!

*

Az HBO Europe idén jelentős projektbe fogott, amikor a Netflixes Isolation Stories mintájára elkezdte sorban berendelni, fejleszteni és gyors ütemben kipörgetni a különféle európai nációk a koronavírus-járványra reflektáló karantén-sorozatait. Készült spanyol változat öt részben, illetve egy tizennégy részes (ami azért terjedelmét tekintve elég ambiciózusnak tűnik) lengyel válogatás is netvilágot látott. És aztán megérkezett a finn verzió is. Hogy végül is emellett döntöttem, annak az a magyarázata, hogy a másik kettő létezéséről csak utólag értesültem. (Ez persze még nem zárja ki, hogy azokra is vessek majd egy-két pillantást.) 

Inkább tizennyolc napja már különösen ismerős téma egzotikus tálalása hozott lázba, mint a rendezők neve, tekintettel arra, hogy egyiküket sem ismerem. Az egyetlen finn direktor, akinek a nevét meg tudtam jegyezni, és, aki valóban maradandó nyomot tudott hagyni - Aki Kaurismäki - nincsen köztük. De ez talán nem is feltétlenül baj. A Leningrad Cowboys menni Amerika és a Külvárosi fények (ezeket láttam tőle) remek tételek, de egyik sem mai darab, és azért jó lenne már befogadni kicsit frissebb impulzusokat is abból az észak-keleti irányból.

kepernyokep_errol_2020-10-23_09-00-39.png

AJ Annila, Alli Haapasalo, Mikko Kuparinen, Mika Kurvinen, Teemu Nikki, Marja Pyykkö és Aleksi Salmenperä - ők mennek most: ha az ember nagyon rá volna mozdulva a témára, mondjuk rendszeresen ellátogatna a Finn Filmnapokra a Toldi moziba talán egyikéről-másikáról akadna is valami fogalma. Hát jelentem: én ebben a tekintetben teljesen sötétben tapogatózom. Mondhatni: frissfinnfilmszűz-ként állok a dologhoz. Így most csak annyit teszek, hogy kirakom teljes képernyőre az első részt, és várom, hogy mit kapok a pénzemért...

(Nyitott vagyok...)

*

kepernyokep_errol_2020-10-23_08-57-37.png

Az első rész egy negyvenesedő szingli csajról szól (a finn Bridget Jones?), aki valamely okból már a 60. napot is túllépte karanténállapot terén, és, hát mindent összevetve, meg egyébként is, határozottan kezd becsavarodni. Már itt látszik, ami később csak még egyértelműbbé válik: a sorozat a koronavírus-sokk első hónapjaiban született, amikor még nagyon új volt a téma. Itt még minden óvintézkedésnek óriási jelentőséget illet tulajdonítani, amit azóta a fásult európai népesség megszokott (avagy telibesz*r). A szociális távolságtartásnak, az érintéseknek, vagy azok hiányának, meg annak, hogy mit mond a miniszterelnök a tévében. Tehát: a fegyelmezett állampolgári magatartásnak.

kepernyokep_errol_2020-10-23_09-09-26.png

És itt a polgár jó kulcsszó. Az is gyorsan egyértelművé válik ugyanis, hogy Aki Kaurismäki-tól eltérően, aki bőven válogatott az alacsonyabb státuszúak és a Finnországban főként ruszkiként reprezentálódó maffiózók világának figurái közül, a témák elsősorban a középosztály különféle szegmenseit érintik majd: nem merészkednek mélyebbre, vagy magasabbra. Egyszerű állampolgárokról van szó, akiknek életszínvonala persze lényegesen magasabb a magyar átlagnál, a steril városi környezet pedig selymes megtartó közeg számukra, de azért mégiscsak polgárok. Van vesztenivalójuk és van miért szoronganiuk, de az egyértelműen nem a napi betevő és a "valamiből fizetni kell a számlákat" égető kényszere.

kepernyokep_errol_2020-10-23_09-11-48.png

Ami mármost az első részt illeti: a nulladik gondolat szegény finn Bridget Jones vívódásai láttán, hogy: "Mi lesz veled Eszterke?" - a csajról ugyanis nagyjából annyit tudunk, hogy a karanténban ellustult és rendkívül életképtelen. A kisfilm nem adagolja túl az infókat, de ennyi bizonyosnak látszik, több pedig a továbbiakban sem derül ki. Csak az, hogy telnek a napok, ő meg egyre nagyobb hülyeségeket csinál és egyre paranoiásabbá válik. Mindezt írhatjuk persze a bezártság és elszigetelődés számlájára is: akárhogyan azonban: inkább tűnik a hölgy a szokatlan helyzetben becsavarodó középosztály nagykövetének, mint a karanténállapot áldozatának.

Eddig tehát karantén vs. finn rendezők: 1-0. Ennél többet kellene mutatni.

*

kepernyokep_errol_2020-10-23_08-59-22.png

A második rész főszereplőjéről a hatvanas évek Hazel képregényei jutnak eszembe. Ő mindent jobban ért és jobban intéz bárkinél, amíg a saját közegében lubickol: nőként, s már túl a negyvenen mindent megtapasztalt, amit érdemes volt, úgyhogy már bátran okoskodhat, ha életvezetési tanácsokról van szó. Ennek jegyében aggódva panaszkodik a barátnőjének, hogy senki sem tartja be a szociális távolságot és a zemberek nem elég fegyelmezettek a maszkviselés terén, úgyhogy saját szóróanyagot gyárt a faliújságra, amit aztán bátran mutogat a szomszédoknak: eszerint kéne eljárni, kedveskéim. (Ők meg persze nem verik a seggüket a földhöz: ugyanúgy élik tovább az életüket.)

kepernyokep_errol_2020-10-23_09-06-15.png

"I am at home in the world" - énekelhetné "Hazel"-ünk Mark Bolan-nel. Ám amikor egy kislány képében kopogtat nála a nagybetűs valóság, nem igazán tud mit kezdeni a helyzettel. Hogyisne: hiszen, ahogyan Rozsos István mondta az Éjfélkor című filmben: a Pesti vagányok csak Pesten vagányok...

kepernyokep_errol_2020-10-23_09-07-46.png

A második rész kifejezetten habkönnyű és aranyos, de semmi tartalma, vagy kiterjedése nincsen: teljesen kétdimenziós. "Hazel" akadékoskodása ellenére is szerethető, szimpatikus bodor hajú hölgy, aki végül feltalálja magát az új megpróbáltatások között is, és, miután leküzdötte a a vírushelyzet nyomán támadó sokkot és bizonytalanságérzetet, lehúzza a maszkot és mer egy nagyot lélegezni a tavaszi illatokkal teli parkban. De mivel sem dimenziókat, sem kiterjedést nem kap, ezért a történet ismét nem teljesíti be önmagát. Ebben a műfajban ugyanis végtelenül tömören kell elmondani végtelenül sok mindent, hogy el lehessen hinni mindazt, amiről beszélünk. Ez pedig itt egyáltalán nem sikerül.

Karantén vs. finn rendezők 2-0.

*

kepernyokep_errol_2020-10-23_09-02-26.png

Azt hiszem, elsőként a harmadik epizódban találja meg magát a sorozat. Bajszos hősünk, aki úgy néz ki, mint a Her Joaquin Phoennix-ének és Gary Oldman James Gordon felügyelőjének szerelemgyereke, párjától elszakadva (Finnországban is megtörtént, hogy egész régiókat zártak le az emelkedő fertőzésszámok miatt) egyedül kénytelen élvezni a bezártság előnyeit. Legalábbis a karantén 0. napján. Az elsőn ugyanis csatlakozik hozzá egy második önmaga, akit a harmadik napon egy harmadik követ. A "klónok" száma az egyedül, bezártságban töltött napok számával egyenes arányban növekszik, a groteszk metafora pedig egyáltalán nem nyer feloldást a filmben: nem tudjuk meg, mi a tetemes énszaporulat oka. De ez így is van jól. A balladai homály működik, a szimbólumok pedig fantasztikusan szépen és több értelműen gazdagítják a nyúlfarknyi narratívát. 

kepernyokep_errol_2020-10-23_09-04-01.png

A jó rövidfilm olyan, mint egy jó grafika, vagy karikatúra: pár skiccet felvázolva is egész világokat képes érzékeltetni a vonalak között. Nem Rorsach-tábla, ahol bármi szerepelhet a képen, egy édeshármastól a beszédet mondó amerikai elnökig, hanem határozottan felvázolt erővonalak kétdimenziós áramlása, melyek között az ember az egész formát megsejti: s akár egész világokat, újabb dimenziókat is érzékelhet. Azt hiszem, a Nászút e tekintetben egy elég szépen kivitelezett feladat. Nem tökéletes, de gondolatébresztő, remekül összerakott darab. Mikko Kupainen nevét megjegyeztük. És figyelni fogjuk, felbukkan-e még...

kepernyokep_errol_2020-10-23_09-05-21.png

Végre tartalom, nem is akármilyen: Karantén vs. finn rendezők 2-1.

*

kepernyokep_errol_2020-10-23_09-13-24.png

A negyedik film tovább emeli a tétet: kicsit már olyan, mintha a legrövidebb és legkönnyedebb Black Mirror epizód lenne. A nyitóképen unott, láthatóan régesrégen egybekelt késő harmincas párocska beszélget (a színészek remekelnek). A férfi: elképesztő, hogy a szomáli kisebbséget megbélyegzik a hírekben azzal, hogy a körükben gyorsabban terjed a járvány, mint az átlagfinneknél. A nő: elképesztő, hogy a sajtó nem tud másról cikkezni, mint a járványról... - Aztán: amikor bevásárlásra kerül a sor az esti Skype-vacsorához, a férfinak első dolga elhátrálni a zöldséges pulttól, midőn kiszúrja, hogy egy fekete úr is mustrálgatja a kínálatot. Ennyit nyomnak a latban a szavak...

kepernyokep_errol_2020-10-23_09-15-11.png

És mennyit a tettek? - Nos, az esti Skype-vacsora katasztrofális. Az eddig életuntnak tűnő párocska egyszeriben felderül, instamosolyt villant, borospoharat kap a kezébe és szinte ugrándozik, amint becsekkol a másik, kicsikét talán még boldogabbnak tűnő és még helyesebb duett, akikkel a meghitt estét tölteni fogják. A fojtott feszültségtől vibráló, meleg színekkel telített, mégis steril képeken szinte érezhető a vihar előtti csend hangulata. A vihar persze nem szól akkorát, mint egy Bergman-filmben - igazából nem szól semekkorát sem - de nem is ez a lényeg. A lényeg az, hogy ez az első tétel az antológiából, ami végre megmutat valamit a posztmodern utáni kispolgári életforma csöndesen perverz poklából, ezzel pedig egyszeriben elemelkedik a finn mindennapoktól, és sokkalta egyetemesebb lesz.

kepernyokep_errol_2020-10-23_09-15-55.png

Pláne, hogy a slusszpoén felvillantja az egyetlen létező alternatívát, ami kiutat jelenthet ebből a pokolból...

kepernyokep_errol_2020-10-23_09-16-54.png

Már kiegyenlített a küzdelem: Karantén vs. finn rendezők 2-2.

*

kepernyokep_errol_2020-10-23_12-47-47.png

Az ötödik film konvencionálisabbnak tűnő darab: ismerjük az ezerszer idézett klisét a családról, aminek csak egy kis környezetváltozás kell, hogy újra összecsiszolódjon. Az egész produktum tökéletesen tipikus volna, ha nem akadna benne pár aprócska elem, ami kicsit módosít az összképen.

kepernyokep_errol_2020-10-23_12-47-18.png

Az elsőt természetesen az Ezer Tó Országának gyönyörű tájai jelentik. A másodikat pedig az a rendhagyó körülmény, hogy miközben apuka túrázni viszi kamaszkölyköt és kamaszlánykát, anyuka sajnos nem lehet ott, hiszen súlyos korona-fertőzöttként lélegeztetőgépen fekszik a kórházban. 

kepernyokep_errol_2020-10-23_09-19-44.png

Átlagos, bár különösen tartalmas szombat kora délután lenne ez a kétezres évekbeli Duna tévén, ha nem volna ez az aprócskának éppen nem mondható körülmény. A helyzet fonáksága azonban valóban ad némi súlyt a dialógusoknak és az eseményeknek. Igaz, csak némi súlyt. A végeredmény megint csak aranyos (a szereplők itt is szimpik), de nem túlságosan emlékezetes (azért a szaunás jelenet vicces volt).

kepernyokep_errol_2020-10-23_12-52-20.png

Kedves, de még így is kevés: karantén vs. finn rendezők 3-2.

*

kepernyokep_errol_2020-10-23_08-55-44.png

Ez a válogatás arra is remek példát kínál, milyen az, amikor a balladai homály túl sűrű lesz, és a rengeteg színpadi működ úgy elveszi a történések élét, mint ahogyan az Omega zenekart a nyolcvanegyes szuperkoncerten elnyelte a füst. Lényegében ez történik a hatodik résszel. Ebben az epizódban ugyanis emberekkel találkozunk, akik inkább kevesebb, mint több sikerrel próbálják kezelni a szituációt, amelybe kerültek: de hogy mit is művelnek közben, az nem mindig világos.

kepernyokep_errol_2020-10-23_09-34-55.png

Látjuk az apát, aki ugyanúgy el van szakítva a lányaitól, mint a Nászút című rész főhőse a párjától. Látjuk a nőt, aki szenved az öregedéstől. És látunk egy srácot, akiről csak annyi derül ki, hogy egy házban él velük, és aki előbb a kenyérsütésbe csavarodik be, majd toalettpapírba csavarja magát. Az ő motivációi azon túl, hogy természetesen ő is szingli (megj.: én is szingli vagyok, mégis, a karantén tizennyolcadik napján sem érzek ellenállhatatlan vágyat arra, hogy vécépapírba csavarjam és elszívjam magam), végképp nem tisztázottak. 

kepernyokep_errol_2020-10-23_09-50-42.png

A történések ezen túl teljesen elvontak. Nem tudjuk, mennyi idő telik el a kezdettől a végig: hogy miért borulnak ki annyira hőseink, mikor egy mentőautó befut a társasház bejáratához, és valamely okból éppen ezzel párhuzamosan megy ki az áram: s még sorolhatnám. Nagy erénye viszont ennek a kis etüdnek, hogy az eddigiekhez képest érezhetően egy, a korábbiaknál egyel, vagy akár kettővel alacsonyabb státuszú réteg mindennapjait mutatja be, hiszen az említett figurák egy nagy panelházban tengetik életüket. Itt már egy fokkal kevésbé érezzük a középosztályi langymeleg kellemesen megtartó közegét. Érdekessége továbbá az epizódnak, hogy itt van igazán csúcsra járatva egy (úgy tűnik) finn nemzeti sajátosság: az érthetetlenül ízléstelen ruhákhoz és öltözék-összeállításokhoz való látványos vonzódás.

A köd nem oszlik: karantén vs. finn rendezők 4-2.

*

kepernyokep_errol_2020-10-23_09-57-10.png

A hét film közül eddig kettő ütötte meg azt a bizonyos mércét, amelyet egy kisfilmnek feltétlenül el kell érnie, hogy emlékezetessé váljon, egy pedig kifejezetten aranyos volt: azonban mégsem sikerült betalálnia. A sorozat utolsó tétele viszont mindent tud, amit tudnia kell: a tömörséget és a szerethetőséget is. Nem beszél áttételes szimbólumokban, mégis mívesen kivitelezett alkotás. Nem markol sokat, de az szépen visszacsillog a képeken. A történet a nyaralójában rekedt sörpocakos színészről, akit kirúgtak egy rangos jenki projektből, de cserébe megtalálja az utat a hozzá beköltöző lánya szívéhez: ez okot adhatna sok-sok nyálas mosolyalbum pillanatra, de itt nagyon szép mértéktartással van kezelve.

kepernyokep_errol_2020-10-23_10-00-06.png

A karaktereket első látásra megkedveli az ember: a finn színészek határozottan szimpatikusak. A történet pedig olyan szép és kerek, hogy nehéz volna bármit is hozzátenni. A megmosolyogtató igazából csak az lehet, hogy az összes alkotás közül ennek van a legkevesebb köze a koronavírushoz. Rendben: világos, hogy hőseink azért rekedtek a nyaralóban, hogy itt ússzák meg a karanténidőt, de nincs igazi reflexió sem az elzártságra, sem a kialakult helyzetre. Van viszont benne valami olyan, amit otthonnak (kedves erdei ház, fenyőkkel és tavacskával) nevezhet az ember - s így a címben foglaltakat maradéktalanul teljesíti.

kepernyokep_errol_2020-10-23_10-12-24.png

Mindezek mellett azonban már nem nyeri meg a sorozatnak a meccset. A karantén még mindig keményebben tolja a finn rendezőknél, akik egy elegáns 4-3-as vereséggel megmutatják: próbálkoztak ők tisztességgel, de sajnos a legjobb forgatókönyveket a legerősebb szereposztással még mindig az élet írja...

Szöllő

Címkék: kritika sorozat dráma finnek minisorozat antológia Európa HBO Szöllő Otthon (sorozat)

A bejegyzés trackback címe:

https://borostaszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr4716254930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása