Megnéztem a sorozat 3 eddig megjelent epizódját. Elég volt csak a második részig várnunk, hogy megkezdődjön a medvevadász szezon, amiben nincs semmi rossz miután az első rész elég vérszegényre sikerült. A következő kritikámban nem fogom tudni megkerülni, hogy a fő konfliktusról beszéljek, így amennyiben erről a sorozatból akartok értesülni első kézben, akkor utána olvassátok el azz írást...
A pilot részben feltűnik egy töltött puska, és ismerjük a mondást, hogy ahol fegyver van ott áldozat is van. A sorozat csak megfordítja a dramatúrgiai sorrendet, és előbb lesz meg az áldozat, mint ahogy a fegyver eldördül. A megoldás bármennyire is megkapó, de nem egyedi (elegendő csak a Vadászat című 2012-ben játsszot dán filmre gondolnunk, lásd Baski Sándor írását). A nemi erőszak egy olyan dolog, ami gyakran nem úgy indul, megelőzi a nőtől egy olyan jel, amit a férfi félre ért (bátorításnak gondol) és emiatt már egy zárt ajtó mögötti bizalmas jelenet csap át magába az erőszakos aktusba. Épp emiatt nehéz eldönteni azt, hogy mi is történt a szobában (SPOILER - persze a sorozat hatásvadász módon él azzal, hogy az arab fiú rányít a nemi erőszak közben a két fiatalra - SPOILER) és hogy ki kerüljön végül a puska célkeresztjébe. A közösség tudatalattija ilyenkor keresi a konzisztens magyarázatot és amelyik fél előbb áll elő azzal, könnyen elhiszi azt.
Ikea dogma 95...
Amíg a Vadászat a dogma 95 (dán) független stílusirányzatába beleillő film volt (lásd a Filmvilágban rövid beszélgetés az irányzatról), addig a Bjornstad-i történetnek a HBO sorozatban való megjelenés más lehetőségeket biztosít. A dogma 95 kézikamerás felvételeken át rög egyszerű emberi történeteket mesél el olyan formában, hogy a végső kicsengés közel sem felemelő (vagy a főszerplő, vagy a környezete pusztulásához vezet). A hoki játékosokról szóló történettel kapcsolatban a legnagyobb félelmem, hogy a szereplők fejlődése megreked (csupán az erkölcsi ítélkezés biodíszletei lesznek). Persze még korai lenne véleményt formálni, az alaptörténetben rengeteg lehetőség van (SPOILER- ha Kevin szerepe az évad második felében is csak annyi, hogy este felé dühből püföli a jégkorongokat a kapuba, akkor kezdjünk el aggódni - SPOILER)...
Sztárjátékosok...
Engem bosszantott a sorozatban, hogy mennyire pocsékul megírt szövegek (megjegyzem ebben lehet, hogy a filmipar a valódi bűnös, ami hozzászoktatott, hogy az összes mondatnak élére vasalva kell állni) és (egy irányba tartó) semmit mondó szereplők. Négy rész után még nem tudom eldönteni, hogy élet ilyen lassú tempojú, vagy tényleg jó lenne többet látni a szereplőkből. SPOILER - Kevin apja körül érzem a cselekményt örvényleni, mert ő tudja, hogy a fia mit tett, mégis (ösztönösen) elnyom magában bármiféle kételyt. Peter tutyimutyisága is oly formában válik csupán a cselekmény mozgatójává, hogy nem képes annak és az abból létrejövő közösségi tehetetlenségi erőnek ellenállni. A sok jóra való lakó, akik hangszóróul szolgálnak a kettejük régről eredő, de most új erőre kapó viszályának - SPOILER.
Várom a folytatást, bár remélem okkal teszem...
HGD -5/3
Kövess be minket fbn is, hogy időben értesülj a legfrissebb posztokról.