
Avagy a szokásos Halloween-i duplaepizód...
Igen-igen!

Mert Ryan Murphy horrorantológia-szériája (remélem, így kell írni), amely immár a negyedik őszön érkezik direkt azért, hogy megdobja egy kicsit az amúgy sem silány összfelhozatalt, minden egyes szezonban szentel egy-egy duplaepizódot a horrortörténet legjelentősebb ünnepének.

Dacára annak, hogy az AHS egyébként - már akinek még be kell mutatnom - nem feltétlenül és nem csak a horror klasszikus eszközeivel operál. Persze, nyilván azokkal is - de sokkal többet nyújt némi borzongatásnál avagy hentelésnél. A hangsúly inkább a történetmesélésen van, a pszichologizálásig menően önfeltáró párbeszédeken és persze a - mondjuk ki nyugodtan és bátran - nem kevéssé beteg karaktereken, történetelemeken és szekvenciákon.

Aki ismeri Murphy munkásságát (és itt nyilván elsősorban a Nip/Tuck-ra kell gondolnotok), az meg sem lepődik ezen. És, aki vágja ezt a sorozatot - nem kevesen vagyunk, már Magyarországon sem - az pontosan tudja, miről beszélek.
S nyilván azzal is tisztában van, hogy az AHS-nek minden szezonja más témát bont ki.

Az első ugyanis a domestic horrorokra épül (egy kicsit) - talán ez volt mindeddig a leggyengébb. A második egy 60-as évekbeli elmegyógyintézet (túlzás nélkül állíthatom: pokoli) világát mutatja be - talán ez volt a legbetegebb. A harmadikban a New Orleans-i Coven negyed boszorkányainak életébe nyerhettünk bepillantást - talán ez volt a legkevésbé a horrorelemekre építkező. És a jelenleg is futó Freakshow-val zárul (egyenlőre) a sor. Ez utóbbi az 50-es évekbe és a "cirkuszi freak"-ek világába kalauzol el - s eddig ez tűnik legkiforrottabbnak, minden szempontból.

Az FX-en futó anyag legnagyobb erénye az állandó színészgárda, élen a verhetetlen Jessica Lange-dzsel. Ő annyira jól veszi a legkülönbözőbb akadályokat, hogy az sokak számára már unalmas is - hiszen a második, illetve harmadik szezonban is az ő karaktere áll a középpontban és mindkét karakter hasonló jellegzetességekkel bír (hatalomittas fellépés és hatalomféltés, jellegzetesen erős kisugárzás, ugyanakkor elkerülhetetlen szembenézés az öregedéssel, cinizmussal leplezett túlérzékenység stb.).

De hozzá hasonlóan rendszeres vendég a meg-megújuló díszletek közt Sarah Paulson, Dylan Mcdermott, Denis O'hare, Frances Conroy, Katey Bates, Lili Rabe, Taissa Farmiga, Zachary Quinto, Emma Roberts, Evan Peters, Angela Bassett és Jamie Brewer is.

Na most: ezt a vendégeskedést nem úgy kell elképzelni, hogy ők minden egyes szezonban felbukkannak, hanem, hogy itt-ott, általában össze-vissza. Ahogy az élet és a szerencse hozza, s mindig más karakter bőrébe bújva. Peters például minden évadban játszott idáig, de Quinto csak az első kettőben - s ami azt illeti, nagyon hiányoljuk is mostanában.

Akárhogyan legyen azonban: ez a csapat nem kicsit illusztris. Ráadásul még becsatlakozik hozzájuk egy-egy évad erejéig példának okáért Kate Mara, Joseph Fiennes, Michael Chiklis, Lizzie Brocheré, James Cromwell, Connie Britton vagy Chloe Sevigny is.

Szóval, ha eddig még nem volna egyértelmű: a cím keltette esetleges utánérzések dacára itt nem b-kategóriával állunk szemben, hanem nagyon is "a-besorolású" produktummal. Mégpedig - bár a minőség még szerintem is (aki meglehetősen nagy kultiválója vagyok az anyagnak) erősen hullámzó - az egyik legjelentősebb antológiasorozattal. Legalábbis az utóbbi években (legyünk szerények, mint Bástya elvtárs)...

Ehhez a színvonalhoz mérten folytatom a továbbiakban, az idő előrehaladtával egyre kevesebb magyarázattal és egyre több spoilerrel...