birdman_poster1-620x349.jpgMiben lehet mérni a sikert? Van-e világ a box office bevételi listáján túl is? David Fincher Harcosok klubjához hasonlóan nyereséges módon foglalkozik Alejandro González Innáruta komédiája a [kapitalista "gépet" ostorozó] témával. A Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) az egykor képregény szuperhősként szebb napokat megélt Riggan, Michael Keaton történetét meséli el egy hattyúdalnak ígérkező színi előadás apropóján. 

Ha van tökéletes szerepválasztás, akkor Keatoné az volt. Szinte kopogtat a párhuzam, ahogy [Rigganhoz hasonlóan, aki a Birdman negyedik folytatását utasította vissza] Keaton sem vállalta el a Tim Burton-féle Batman filmek harmadik részét. Riggan (Michael Keaton) kiöregedett [lecsúszott, hogy rosszmájúak legyünk] képregény szuperhősből próbál (Joseph L. Mankiewicz) Mindent Évárólja felfogása szerinti igazi sikert jelentő színházi rendezővé transzformálódni. Színpadra akarja vinni Raymond Carver "What We Talk About When We Talk About Love" című darabját. A próbálkozását sikertelen előzetesek kísérik. Az öltözőben [,ahol senki nem láthatja] sikertelenségén egy földöntúli hang élcelődik. Rigganra szó szerint rátelepedik élete meghatározó szerepe, és egy ember nagyságú madár üldözi [Billy Wilder Alkonyat sugárútjából persze tudjuk, hogy ebből a "csatából" a férfi nem jöhet ki győztesen...]. 

birdman-levitation.jpegRiggannak a próbálkozása egyszerre ragadja magával a nézőt és marad rémesen földhöz ragadt [,mint egy a föld felett három méterrel alsónadrágban meditáló férfi látványa]. Ahogy az elé gördülő akadályok is: ilyen az Edward Norton játszotta beugró színész, Mike. Aki hol  átírja a szöveget, máskor részegen lép színpadra, vagy épp egy színésznőt próbál rávenni, hogy szexeljenek a színpadon előadás közben. Két lábbal tapos Rigganon és a darabján. De nem kételkedem Riggannal szembeni kritikája jogosságában. De az felháborít minket, ahogy a New York Times [véres tollú] kritikusa rezzenéstelen arccal közli a Riggannal, hogy tönkre fogja tenni darabját. [Csupán azért, hogy megvédje a sztárocskáktól a Broadway szent falait]. A premier során, amikor Riggan orron lövi magát csúcsosodik ki ez a szánalmas, de felemelő érzés. 1410721997_norton.jpgAhogy a magánéletében is esendő: felesége évekkel ezelőtt otthagyta [egy eldurvuló veszekedés után, amiről csak találgathatjuk, hogy a férfi hűtlenségei miatt volt], a drog elvonóról frissen kiengedett lányával (Emma Stone) sem találja a közös hangnemet. A szeretője (Andrea Riseborough), aki elhiteti a férfival, hogy várandós tőle, valósággal fellélegzik a film vége fele azon, hogy csak hazudta a terhességet. [imádom a két smároló nő David Linch-féle Mulholland Drivera történő kitekintését]. Egy pillanatra sem kérdéses számomra, ahogy a premieren az önsajnálatba burkolózó férfi átéléssel mondja a darab sorait: hogy őt miért nem képesek szeretni?

birdman-naked-run.jpgA Birdman tényleg az a film, ahol a rendezői szándék mit sem ért volna a kiváló operatőri munka és zenei kíséret nélkül. A film Alfréd Hitchcock A köteléhez hasonlóan bravúrosan mímeli, hogy egyetlen vágás nélküli jelenetet [alatta pedig a John Cassavetes nyugtalan zenei aláfestését idéző dobszólóval]. Olyan az egész, mintha Riggan véget nem érő mód zakatoló agyában lennénk.

Összességében egy olyan film kerekedett, ami bizonyíték arra, hogy érdemes még a mozi intézményét látogatni. De kerülje el az, aki városokat romba döntő akcióra, parádézó szuperhősökre vágyik...

Kövess minket facebookon!

5/5

(HGD)

Címkék: kritika film vígjáték dráma 5/5

A bejegyzés trackback címe:

https://borostaszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr667134007

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása