nightcrawler-poster.jpgDan Gilroy Éjjeli férege a maró média kritikáján túl ugyanúgy szól a társadalomról és az egyénről. Bár ez a megállapítás még magában nem mond sokat. No de lássuk közelebbről a "beteget"...

1. Az önbeteljesítés kudarca (egyén kritikája)

night_article_story_large.jpgA híradó sztárjainak első jelenetébe, a még gyerek Tom Grunick (felnőttként William Hurt játssza) megmutatja apjának a nem túl fényes értesítőjét. Rövid beszélgetés bontakozik ki közöttük ezzel kapcsolatban. Az apja megkérdezi tőle a tanulságot, amire ő először bűnbánóan annyit mond, hogy jobban kellene tanulnia, majd hamarosan felcsillan a szeme: olyan munkát kell választanom, ahol a külsőm a fontos! [előtte arról panaszkodott, hogy több nő dicsérte a külsejét]. Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) szájából számomra számomra ugyanúgy (üres monológként) hat, amikor munkáért ácsingózva előadja a méhtelepen, hogy az interneten olvasott személyiségfejlesztő cikk szerint csak kemény munkával lehet érvényesülni. Amikor pedig véletlenül szemtanúja lesz, ahogy egy szabadúszó pénzért lefilmez egy balesetet, akkor megtalálja, hogy ő miben lehet jó. A tanulási folyamat mindkét karakternél kimerül a (szükséges) elméleti ismeretek elsajátításában (hogyan lehet "jó" felvételt készíteni). Lounál (J.G.) még képletesebb a dolog, hisz ő valamennyi felvétele után "teljesítmény" bért kap. Ráadásul az ő esetében Jane C. (Holly Hunter) sincs, aki a szemére, hogy komoly probléma van vele, ha nem fogja fel tette etikátlanságát. Martin Scorsese rendezte A kómédia királyában Robert de Niro játszotta Rupert Pupkin valóságos önbeteljesítőként hat hozzájuk képest...  

3. A felszín alatt

23e0cbee-33bb-4a95-8d7a-c4f6d2ab4eff-620x372.jpegAmikor egyik interjújában Jake Gyllenhaal elmondtahogy szerinte tévedés lenne Lou (J.G.) karakterét szociopatának bélyegezni arra hivatkozik, hogy: a férfi csupán a mai elvárásoknak megfelelően (az erkölcsösségét sutba dobva) próbál meg érvényesülni. Bár Jake G. által eljátszott szerep az Amerikai Pszichiátriai Társaság által kiadott [kézikönyv] Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders kétségkívül szociopata. De érdemes azon mindenképp elgondolkodni, hogy az [össz] társadalom szintjén mennyire támogatja bizonyos antiszociális viselkedésjegyek kialakulását. Ha nem veszed fel a ritmust könnyen a Rupert Pupkin-féle (R.deN.) [vagy R. de Niro egy másik szerepénél maradva: Travis Bickle, vagyis a Taxisofőr) elszigetelt szerencsétlenek között találhatod magad (akik a társadalmi javakból [sikerből] való kirekesztettséget nem fogadják el). De ahogy a cselekmény előre halad Lou (J.G.) fokozatosan haszonélvezője lesz a [korábban csupán akadályokat elé görgető] társadalomnak és lehetőségeihez mérten [egy negatív] karriert fut be...

3. Egyén vs. társadalom (társadalom kritikája)

jake-gyllenhaal-nightcrawler.jpgA komédia királya felejthetetlen jelenete, amikor Rupert (R.deN.) szobájában képzeletbeli közönségének ad elő. A népszerűségről alkot egy saját képzetet: és megpróbál "benne élni", de a valósággal (környezetével) folyamatosan ellentmondásba kerül. Ahogy végül előadja a műsorát (már maga a körülménye) maró kritikája annak a társadalomnak, amely "kitermelte" őt. Vagy épp Suzane Stone (Nicole Kidman) a Majd megdöglik értében az életével fizet azért, hogy megfeleljen annak a rögeszméjének, hogy Amerikában az valaki, aki szerepel a tévében. A beesett arcú, zavaros tekintetű és a kelleténél épp hosszabb, hátranyalt hajú Lou (J.G.) ugyanúgy akar magának egy szeletet az amerikai álomból. De az ő esetében a társadalom kritikája épp a növekedő sikere (akár Sidney Lumet Hálózatában Peter Finch karakterénél). Senki sem nézi és mégis "mindenki" nézi a műsoraikat. Bármennyire is tiltakozunk ellene, de a nézettség nem csal: Lou (J.G.) tudja, hogy kell a társadalom egy komoly részét a képernyőhöz "szögezni". Amikor Rick (Riz Ahmed) naivan Lou (J.G.) szemére veti, hogy nem érti az embereket, akkor hangzik el a film egyén vs. társadalom témakörben megfogalmazott legfőbb "megállapítása": eszedbe sem jut, hogy talán [tökéletesen ismerem az emberek igényeit és] (csak) utálom az embereket

 4. Reality Show, avagy az azonosulás mechanikája (média kritikája)

1jlscf4.pngBilly Wider A nagy karneválban Kirk Douglas karakterével mondatja ki, hogy a média számára egy ember bányában rekedése sokkal nagyobb tragédia lehet ha jól van el(ő)adva, mint több százé. Az emberek könnyebben azonosulnak egy jól körülhatárolható tragédiával [egy olyan főszereplővel, akiről úgy hiszik! minél többet tudnak]. Gilroy filmje e elv posztmodern [tömegtársadalom szemszögéből történő] átértelmezése. Nina (R.R.) olyan hírek válogat össze, amelyeket (indíttatásukat) [megkönnyítve az ő helyzetét] a nézők [a hasonló társadalmi hierarchiában betöltött szerepük miatt] szinte szavak nélkül megértenekLou (J.G.) felvételei [a maguk beteges módján] az áldozatokat intim szférájukon (át)gázolva csak fizikai értelemben! hozzák a nézőhöz közel (amikor az áldozat lakásából veszi fel a rendőrségi tanúvallomást, vagy épp a rendőröket megelőzve elkészíti a bonyodalmat okozó felvételt a hármasgyilkosságról). [Amíg Chuck Tatum (K.D.A nagy karnevál végére teljesen azonosul a cikk szereplőjének helyzetével, addig] ahogy a Lou (J.G.) összevágott felvételeit bemutató híradósok találgatásait nézzük úgy érezzük, hogy nem is idegenedhetnének jobban el a felvétel szereplőitől [tárgyától]...  

5. A manipulátor (média kritikája)

1280x720-bli.jpgA híradó sztárjaiban az interjú anyagát manipuláló W. Hurt karaktere (belevágott egy hatásvadász könnycsepet) akkor bukik le, amikor az őt kiismerő Albert Brooks játszotta Aaron Altman rájön, hogy egy kamerával készült a felvétel [így lehetetlen, hogy a két különböző szögben felvett anyagot egyszerre készítették el]. Tom (W.H.) nem fogja fel, hogy miért csinál Jane (H.H.) akkora ügyet egy apró tévés "trükkből" [holott az nem is állhatna távolabb a nő hírközlésről vallott elveitől]. Lou (J.G.) az egész "karrierje" kezdettől fogva ilyen és durvább manipulációra épül. Már az első felvételénél "szerencséje" van; mert [a többieknél jobban ráközelít az áldozatra és így nagyobb brutalitást sejtet] az felelt meg legjobban a Rene Russo játszotta műsorszerkesztő (Nina) elképzelésének: “think of our newscast as a screaming woman running down the street with her throat cut” ("gondolj úgy a hírközlésünkre, mint ha egy sikoltozó nő fut át az utcán elvágott torokkal..."). Sőt a film során egyre nagyobb mértékben manipulálja a valóságot: betör az áldozatok lakásába [hogy annak ablakából vehesse fel a rendőrségnek tett vallomását], hullát vonszol arrébb a jobb megvilágítás végett, információt tart vissza a rendőrség elől [hogy az elfogási akciót a saját szájíze szerint koreografálhassa meg]. Ninát (R.R.) mindvégig csak az érdekli, hogy ebből mennyi adható le jogilag. Amíg Suzan Stona (N.K.) csupán [elég átlátszó módon] alibinek használja, hogy férje meggyilkolásakor épp az aznapi időjárás jelentést veszik fel vele, addig Lou (J.G.) a felvételek megvágásával [kihasználva, hogy a rendőrség a valóságot bemutató bizonyítékként kényszerül használni azt] már tudatosan manipulálja a valóságot [a szerkesztői szobából eltanulva, hogy mi az amit még megmutathat abból]...

(HGD)

Címkék: film thriller dráma 5/5

A bejegyzés trackback címe:

https://borostaszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr577058551

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása