kritika: az újságos fiú (2012)

 2013.03.31. 19:24

paperboy-image-une.jpg

Ajánló:

Zac Efran formálta fiatal Jack Jansen valószínűleg nem is sejti, hogy mennyire fogalma sincs a rideg valóságról, egy nyár leforgása alatt milyen gyorsan kell felnőnie. Amikor bátyja visszatér a lápvidéki kisvárosba, hogy utána járjon egy férfi vitatott elítélésének. Miután Jack megismerkedik a fegyenccel látatlanban románcba bonyolódó Nicole Kidman formálta feslett Charletto Bless-sel, a fiú már érzelmileg sem tudja magát kihúzni a nagy kalandból, hogy a film végkifejletében nyilvánvalóvá válljon számunkra, hogy már semmi sem lesz olyan, mint korábban volt. 

Kritika (spoileres):

Az újságos fiú (Peter Dexter regénye alapján), amolyan sorsfordító nyár jellegű bűnügyi come-to-age melodráma. Jack, az élete elcseszésére hajlandóságot mutató öcs. Noha minden adott ehhez a '60-as évekbeli floridai lápvidéken minden a családját elhagyó anya keltette űrrel, Az egész családot az újság motívuma fogja össze. Az apa tulajdona a helyi újság. A filmben erkölcsi jellemtelenségéről is az árulkodik, hogy fiú tengerparti  kínos medúza balesetét ő közli le először. Az apjuk második felesége is a szerkesztőségen keresztül kerül a családhoz. Aminek kiteljesedése az előléptetéssel összekötött esküvő. A Matthew McConaughey formálta Ward Jansen, a báty befutott újságíróként menekül a nagyvárosba. A Ward Jansen jogvédő fennhanggal írja a sikert hozó cikkeit, ami mögött ott van a kisváros színfalak mögött rasszista közösségétől (hogy ez mennyire erősen jelen van a kis közösség tudatalattijában visszaköszön akkor, amikor Jack is elszólja magát még a David Oyelowo formálta Yardley Achlemannal való összezörrenése során), és annak mintapéldányaként saját családjától való viszolygás. Csak a film végére derül ki, hogy legfőképp saját magától undorodik. Wardról leírtak miatt jelképes jelentéssel bír, amikor azért, hogy utána járjon egy halálsoron lévő férfi ügyének mégis visszatér a kisvárosba. Közhelyként hat, de valójában saját magával is szembe kell néznie, és ezért érinti meg olyan mértékben Yardley közönyössége az igazsággal szemben, valamint a kételyen felülálló bizonyíték hiánya a férfi ártatlansága mellett, miután cikkének köszönhetően az elítélt férfit mégis szabadon engedik. Ward hazajövetele egyúttal az Jack önazonulás keresésében  is fontos szereppel bír, mert az eleddig az öcs életében néhány újságcikk, és az az alatt lévő aláírás formájában megjelenő báty kép húsvérré válik. Jack jansen az újságos fiú különleges állapotának megtestesítője, amely az a köztes állapot, amely nagyrészt a "sikert jelentő cikkről" vágyakozásról szól, amely meghozza a "nagy szerelmet". Itt lép be élete egyik legjobb alakításában Nicole Kidman vérbeli grindhouse kurvát játszva Charletto Blessként. Jack felnőtté válásában a másik mozgató rugó a jellegzetesen melodramatikus mozzanat, a nálánál jóval idősebb nőt körül rajongó fantáziálás és annak megvalósulása. A grindhouse stílus elemként későbbiekben is visszaköszön a fojtogatós durva szex jelenettől kezdve a véres finálé mészárlás eszközéül szolgáló machete-jában, amiről Robert Rodriguez azonos című filmje óta kétségtelenül tudjuk, hogy hamisíthatatlan kelléke a grindhouse vérengzésnek. Csupán azt sajnáltam, hogy a műfajhoz képest azonban vékonyra sikeredett a zenei aláfestés.

Írta: Holp Gábor Dávid

osztályzás: 5/5

Címkék: ajánló kritika thriller melodráma 5/5

A bejegyzés trackback címe:

https://borostaszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr645185310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.